UX rozwija się i ma się dobrze. Badania UX pozwalają dowiedzieć się, czy doświadczenia użytkownika są pozytywne, czy negatywne i pozwalają wprowadzać modyfikację, aby poprawić odbiór produktu i zachęcić do dalszego użytkowania.

Choć my skupiamy się na stronach internetowych, badania User Expierience nie koncentrują się tylko na webdesignie. UX bada produkty codziennego użytku, satysfakcję klientów podczas robienia zakupów sklepach, wrażenia użytkowników względem korzystania z miejsc publicznych takich jak szpitale czy urzędy. UX może znaleźć zastosowanie właściwie w każdej dziedzinie.
W jakim kierunku zmierzają tegoroczne trendy UX? Krótki przegląd tego, do czego powinni dążyć projektanci stron internetowych, by strona wzbudzała pozytywne wrażenia i zachęcała do pozostania na niej, zapoznania się z treścią i wykonania korzystnej dla właściciela strony akcji (np. zakup, rezerwacja, czy dołączenie do newslettera).

Split Screen Layouts

Użytkownicy wchodzą na strony internetowe z różnymi celami i oczekiwaniami. Jeżeli oferujemy zróżnicowane usługi, warto pozwolić informacje zgodne z oczekiwaniami użytkownika były łatwo dostępne. W tym celu popularną opcją staje się split screen design. Tego rodzaju układ strony sprawdza się najlepiej przy minimalistycznych projektach. Split screen design sprowadza się do podziału obszaru widocznego na ekranie na dwie lub więcej równych części uzupełnionych różnorodną treścią. Mogą być stosowane w przypadku, gdy użytkownik ma do wyboru dwie ścieżki korzystania z witryny – np. płatna i darmowa subskrypcja, czy też ma do wyboru różne wersje proponowanego produktu – np. w innych kolorach. Tworząc strony w tymże stylu należy jednak zwrócić szczególną uwagę na ich responsywność – w zależności od zastosowanego rozwiązania graficznego, wersja na urządzenia mobilne będzie wymagała więcej pracy programistycznej niż tradycyjnie przygotowana strona.

Storytelling

W dalszym ciągu atrakcyjną formą stosowaną w projektowaniu stron internetowych jest storytelling, który pomaga zwiększyć zaangażowanie użytkownika odwiedzającego witrynę. Odpowiednio opracowana historia prowadzi użytkownika do wykonania oczekiwanego działania. W szczególności dobrze sprawdzają się historie wizualne, które za pomocą uproszczonej formy w większym stopniu angażują użytkownika w treść. Tutaj ciekawy przykład kampanii mającej na celu promowanie car sharingu, czyli systemu wspólnego użytkowania samochodu.

Mikrointerakcje

Skąd użytkownik wie, że akcja, którą wykonał na stronie, spowodowała pożądany skutek? Dzięki mikrointerakcjom! Wszelki feedback podnosi komfort użytkowania witryny, dają znać, że użytkownik popełnił błąd, bądź też dokonał akcji w sposób prawidłowy. Tego typu odpowiedzi systemu nie powinny być przesadnie efektowne – informację należy przekazywać w sposób przyjazny.

Ekrany dotykowe

Strony responsywne są już niejako standardem i na tym do dziś skupiają się dziś projektanci. Powiększa się jednak grono użytkowników, którzy korzystają z ekranów dotykowych, zarówno do swoich komputerów stacjonarnych, jak i w laptopach. Wiele stron komfortowych dla użytkowników korzystających z myszki, czy touchpada okazuje się niewygodna dla użytkowników ekranów dotykowych. Obszarem, nad którym należałoby się na ten moment skupić jest poprawienie technologii rozpoznawania urządzeń i dostosowanie stron do ekranów dotykowych.

Card Layouts

Tego typu design popularność zawdzięcza przede wszystkim Pinterestowi. Pozwalają one zaprezentować informacje w łatwo dostępny sposób. Każda karta porządkuje określoną treść, co pozwala użytkownikowi w łatwiejszy sposób przetwarzać podane na stronie informacje i skupiać się na tych dla niego najważniejszych. Obecnie tego typu układ można spotkać na wielu stronach prezentujących informacje.

Hero Images

Kolejnym z trendów, które stał się popularny w ciągu tego roku jest stosowanie na pierwszym planie strony tzw. hero images, czyli doskonałej jakości zdjęć mających wzbudzić pozytywne reakcje osób odwiedzających stronę. Zdjęcia te dominują w obszarze widocznym na ekranie użytkownika po załadowaniu się strony i dają efekt dobrego pierwszego wrażenia. Na widocznym obszarze można zamieścić także menu, motto, bądź call to action, ale tym co przyciąga uwagę jest przede wszystkim piękne zdjęcie. Często spotykanym rozwiązaniem jest również zamieszczanie wysokiej jakości materiału wideo, jednak tutaj należy być ostrożnym, żeby nie wzbudzić dyskomfortu zbyt długim czasem ładowania się strony.

Kategoria: design, Strony internetowe

Tagi: , , , , ,

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Najpopularniejsze wpisy