Obserwując rozwój branży internetowej oraz widząc mnogość istniejących sklepów internetowych, można odnieść wrażenie, że każdy, kogo charakteryzuje chociaż cień pomysłowości, może sobie pozwolić na taki interes. I chociaż sama myśl może być spontaniczna, jego wykonanie musi być przemyślane. Warto zwrócić uwagę na to, od czego zacząć, żeby nasz pomysł nie zniknął w tłumie innych sklepów.
Pomysł
Nasza idea na sklep internetowy powinna wiązać się z czymś oryginalnym. Warto uderzyć w tematykę, która nie występuje w sieci często. Często doskonałym źródłem inspiracji mogą być nasze pasje. Uwielbiasz gotować? Pomyśl o sklepie z unikatowymi produktami spożywczymi. Jesteś zapalonym wędkarzem? Zastanów się, czy oferta specjalistycznych sklepów internetowych jest dla ciebie wystarczająca, a jeśli nie – czy możesz stworzyć coś konkurencyjnego. Uwaga na popularne branże! Trudno zyskać popularność w branżach, na które natkniemy się w każdym zakątku Internetu. Sprzedaż ubrań jest dobrym pomysłem wtedy, gdy mamy pomysł na zainteresowanie wąskiego grona klientów.
Nazwa
Ileż osób potrafi skrzywić się na dźwięk nazwy, który powinien zaciekawić, a w rzeczywistości bawi. Źle dobrana nazwa może zniechęcić klienta, dlatego warto zastanowić się nad czymś niepowtarzalnym, o dobrym brzmieniu, najlepiej tematycznie powiązanym z ofertą sklepu. Kwestia oryginalności jest również istotna ze względu na dobór domeny internetowej. Warto upewnić się, że nie istnieje firma, bądź strona internetowa o nazwie, której chcemy użyć. Przez źle dobrany adres internetowy możemy stracić klientów, a tego już od początku starajmy się uniknąć!
Kwestie prawne
Skoro już mamy unikatową nazwę dla naszego portalu, należy zorientować się w kwestiach prawnych. Pamiętajmy o tym, że sklep internetowy to wciąż działalność gospodarcza, dlatego nie unikniemy spraw w urzędach. Istotny jest biznesplan, w którym ujmiemy nasze główne cele, założenia i nieco wybiegniemy w przyszłość. Należy również przemyśleć i ułożyć kosztorys, który pozwoli nam rozplanować budżet. Nieuniknione są również kwestie księgowości.
Technologie
Jeżeli kwestie tworzenia stron internetowych są nam obce, nie warto eksperymentować, bo możemy sobie tylko zaszkodzić. Warto skontaktować się ze specjalistami, którzy mają doświadczenie w tworzeniu sklepów internetowych i są w stanie zaprojektować dla nas unikatowy i funkcjonalny portal, który będzie dla klientów atrakcyjny, a dla nas prosty w obsłudze administracyjnej. Należy dopilnować, by szata graficzna była przyjemna dla oka i dopasowana do aktualnych trendów. A w modzie jest obecnie minimalizm!
Oprócz projektu strony, istotna będzie również kwestia płatności. Możemy zdecydować się na przelewy internetowe, płatności przy odbiorze, jak i błyskawiczne płatności internetowe, które są chyba najbardziej komfortowe dla klientów.
Magazyn, dostawcy, wysyłka
Nawet w biznesie internetowym nie obejdziemy się bez przestrzeni magazynowej, gdzie będziemy trzymać produkty. Z czasem, gdy nasza działalność się rozwinie, będziemy potrzebować więcej miejsca na produkty, dlatego warto zająć się tym już wcześniej. Magazyn musi stanowić przestrzeń zorganizowaną – unikniemy wtedy pomyłek. A jak wiadomo, pomyłki zniechęcają klientów do powtórzenia zakupów w naszym sklepie.
Jeżeli kwestie magazynu mamy z głowy, skupmy się na dostawcach. Możemy współpracować z jedną, bądź kilkoma firmami – w zależności od towarów, jakie potrzebujemy. Już zamawiając produkty, należy zastanowić się nad cenami, jakie przedstawimy klientom i wybrać dostawcę, który zapewni nam opłacalne usługi na wysokim poziomie.
Nie zapominajmy oczywiście o wysyłce przedmiotów, która często zniechęca, bądź przyciąga klientów do sklepu internetowego. Na początek warto zaproponować przynajmniej dwie opcje wysyłki –kuriera i pocztę. W końcu klient czuje się lepiej, jeżeli ma wybór. Jeżeli mamy podpisaną korzystną umowę z firmą dostawczą, warto również pomyśleć o promocjach związanych z dostawą. Darmowa wysyłka od danej kwoty jest dla klienta pretekstem do zamówienia więcej!
Reklama
Chyba najważniejsze, jeżeli jesteśmy stawiamy pierwsze kroki w biznesie. Bez odpowiedniej reklamy ryzykujemy tym, że nie zostaniemy zauważeni przez potencjalnych klientów. Zacznijmy więc od wypozycjonowania naszego sklepu (tym również skutecznie zajmują się profesjonaliści!) – musimy znajdować się na wysokim miejscu w wyszukiwarce, jeśli chcemy, by stronę odwiedzało więcej osób. Do kampanii reklamowej możemy dołączyć również konta na portalach społecznościowych (jak Facebook), gdzie będziemy informować o postępach firmy, promocjach i konkursach. Warto podjąć współpracę ze stronami tematycznie powiązanymi z naszymi sklepami. Nie ma również powodu, by obawiać się tradycyjnej reklamy – reklama w prasie, czy radiu również może być skuteczna!
Warto przemyśleć sobie powyższe sprawy, bo tylko z planem uwzględniającym różne warunki i niespodziewane sytuacje, jesteśmy w stanie zawojować na rynku internetowym. Oryginalny pomysł, chwytliwa nazwa, dopracowany portal i dobra reklama – to wszystko pozwoli nam stawiać śmielsze kroki w branży internetowej.
Kategoria: Sklepy internetowe