Czy branding to to samo, co identyfikacja wizualna? Czy warto zmieniać elementy identyfikacji wizualnej marki, tak jak ostatnio postąpili twórcy Instagrama? Logo nie jest równoznaczne z brandem. Branding nie jest równoznaczny identyfikacji wizualnej. Pojęcia te mylone są na tyle często, że można odnieść wrażenie, iż granice między nimi są rozmyte. Nie jest to prawdą, a pojęć tych nie należy używać wymiennie. Warto więc nakreślić sobie pewną prostą ramę pojęciową.
Branding to budowanie świadomości marki wśród klientów. Identyfikacja wizualna to z kolei wszystkie wizualne aspekty związane z naszą marką. Identyfikacja może być zapisana w formie dokumentacji (elektronicznej lub drukowanej) – to ścisłe zasady i zalecenia odnośnie tego, w jaki sposób graficzne oznaczenia firmy mogą być używane.
Co powinno być tworzone w oparciu o identyfikację wizualną?
- logo i logotyp,
- barwy firmowe,
- szablony druków firmowych (faktury, wizytówki, koperty, dokumenty i pisma),
- zasady tworzenia reklam,
- elementy związane z marketingiem internetowym.
Identyfikacja wizualna jest więc w brandingu narzędziem, które wspiera budowanie świadomości marki. To spójne i trwałe opracowanie, które ma służyć promowaniu wizerunku firmy przez wiele lat, by zapisać się w pamięci klientów.
Identyfikacja wizualna powinna być utworzona na podstawie konkretnej strategii – takiej, która określa profil odbiorcy. Osobiste preferencje twórcy, czy zamawiającego nie powinny zaważać na aspektach identyfikacji wizualnej – wszelkie elementy powinny z czegoś wynikać – np. z badań z użytkownikami. Skuteczna identyfikacja wizualna tworzona jest na podstawie celów, konkretnej grupy docelowej, misji i osobowości firmy oraz tym, co wyróżnia naszą firmę wśród innych.
Profesjonalne opracowanie identyfikacji wizualnej i konsekwentne stosowanie się do jej zaleceń przynosi korzystne efekty marketingowe. Identyfikacja wizualna jest kluczowa, jeśli zależy nam na profesjonalnym wizerunku marki. Rzetelnie opracowana zwiększa rozpoznawalność firmy, angażuje użytkowników i wzbudza zainteresowanie.
Świeżym przykładem jest redesign Instagrama. Zmiany zdecydowanie zaskoczyły tych, którzy nie słyszeli, że takie są plany. Część użytkowników jest zaintrygowana zmianą, część natomiast okazuje wzburzenie. W przypadku Instagrama, mamy do czynienia z bardzo rozpowszechnioną marką, więc prawdopodobnie użytkownicy przyzwyczają się do tych zmian. Ale co z mniejszymi markami? Warto dbać o doświadczenie użytkowników i mocno zastanowić się, czy tak drastyczne zmiany, jak te poniżej, są konieczne.
Już od początku działań firmy warto zadbać o to, by identyfikacja naszej firmy została przygotowana z wielką dbałością o szczegóły, a jej zasady przewidywały różnorodne sytuacje.
Firmy, które posiadają dokumentację wizualną, nie mają problemów związanych z powielaniem logo i elementów wyróżniających na materiałach promocyjnych. Pozostają w pamięci użytkowników dzięki spójności tego, co trafia w ich ręce. Odpowiednio rozbudowana dokumentacja oszczędza nie tylko niedomówień, ale również zmniejsza wydatki na działania reklamowe.