Branding emocjonalny to skuteczna i często wykorzystywana metoda kreowania wizerunku marki. Emocje i skojarzenia odgrywają istotną rolę w procesie sprzedażowym produktu. Urocze zwierzątka, wzruszające piosenki, a także drastyczne sceny przemocy i wypadków mogą wywołać konkretne reakcje emocjonalne, tym samym zapamiętanie marki. Każdy z nas, choć raz w swoim życiu dokonał zakupu pod wpływem impulsu.
Kluczowym aspektem w marketingu emocjonalnym jest nie potrzeba, a pożądanie. Twórcy przekazów reklamowych wykorzystują ogromną paletę środków emocjonalnych, aby wzbudzić zamierzone poruszenie. Skutkiem takich działań jest umożliwienie odbiorcy utożsamić się z daną sytuacją i w konsekwencji wytworzenia nietypowej więzi oddziałującej na zakup produktu. Silne bodźce wywołujące określone skojarzenia i reakcje budują pozytywny wizerunek marki i pobudzają klientów do działania.
Trwałe relacje z konsumentami
Marketing emocjonalny ma na celu powiększenie grona odbiorców i tworzenie z nimi długotrwałych relacji, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży. Klienci mają pragnąć usługi lub produktu, a nie tylko ich potrzebować. Atrakcyjna wizualna strona i e-sklep czy chwytliwe hasło nie wystarczy już do bycia zapamiętanym. Skuteczne reklamy mają wzbudzać emocje, kojarzyć się z pozytywnymi dla odbiorcy rzeczami i przede wszystkim zapewniać o określonych korzyściach z zakupu. Marketing emocjonalny jest niezwykle pomocny w wyróżnieniu się na rynku i sprawieniu, że konsumenci zapamiętają markę.
Sfery wpływu na klienta podczas zakupu
Podczas procesu sprzedażowego nacechowanego emocjonalnie często osłabiony zostaje element poznawczy. Impulsywne działanie nie zawsze jest racjonalne, więc warto wzbudzić w odbiorcy bodźce kojarzące się z pozytywnymi odczuciami, świętami czy wyprzedażami, ponieważ podczas pojawienia się tych konkretnych emocji zmniejsza się wrażliwość klienta na cenę i jakość.
Nieograniczone możliwości wyboru produktów i usług pobudzają proces porównywania do innych. Opłacalne dla marki jest podpowiadanie konsumentom tych towarów, które zakupili i przeglądali inni klienci, a w przypadku e-sklepu świetnie sprawdza się system oceniania produktów.
Silne emocje wzbudza także satysfakcja z zakupu w promocji i zagrożenie poczuciem straty, w przypadku obawy, że za chwile konkretna rzecz będzie droższa.
Ważną kwestią w wywoływaniu emocji jest wpływanie na różne zmysły. Przywołanie skojarzenia dzięki stosowanym w reklamach rozwiązaniach graficznych powielanych w e-sklepie poprawiają zapamiętanie produktu i zwiększenie sprzedaży.
Emocje wzbudzane są również dzięki dostarczaniu informacji o nadchodzących promocjach. Okazja, której oczekujemy pobudza naszą ciekawość.
Wiele produktów może zachęcić odbiorców samym opisem. Emocjonalne nacechowanie opisu w e-sklepie dużo bardziej intensywnie wpłynie na chęć pożądania danej rzeczy.
Rola emocji w procesie zakupowym jest bardzo istotna. Ich wykorzystanie w marketingu pozwala na zapadnięcie w pamięć danego produktu i całej marki.
Kategoria: Marketing, Sklepy internetowe