Jedną z popularniejszych ostatnio strategii brandingowych jest tworzenie kampanii, których celem jest zwrócenie uwagi konsumentów na bieżące problemy społeczne i ekologiczne. Tego typu kampanie mocno oddziałują na ludzkie uczucia, dzięki czemu konsument tworzy silne powiązania między dana marką, a dużym ładunkiem emocjonalnym. Brandigowe kampanie społeczne cieszą się dużym poważaniem i są obecnie najbardziej pożyteczną formą reklamy. Poniżej podajemy kilka przykładów największych kampanii społecznych bez wydźwięku marketingowego, a zaraz po nich, połączenie brandingu ze społecznym aktywizmem.
Kampanie społecznościowe
1. Check it before it’s removed
Pomysłodawcą kampanii Check It Before It’s Removed jest organizacja Pink Ribbon Germany. Celem akcji było zachęcenie kobiet do badania swoich piersi. Polegała ona na opublikowaniu przez 70 odważnych kobiet swoich zdjęć z odsłoniętym biustem na profilach społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram. W opisach pod zdjęciem kobiety zachęcały do udostępniania swoich zdjęć jak najszybciej, ponieważ polityka mediów społecznościowych automatycznie blokuje treści, w których ukazywana jest nagość. W ten sposób hasło reklamowe stało się także przewrotną grą słów skierowaną przeciwko polityce mediów społecznościowych.
(Źródło: http://www.checkitbeforeitsremoved.com/en/)
2. Plastic Bags Kill
Kampania Plastic Bags Kill jest skierowana do osób, zaśmiecających wody, które są naturalnym środowiskiem wielu zwierząt, niezbędnych do prawidłowego funkcjonoania ekosystemu. Wrzucając do nich śmieci, narażamy zwierzęta na to, że będą traktować je jako pożywienie, co może doprowadzić do ich przedwczesnej śmierci. Do promowania odpowiedzialnych działań w kampanii wykorzystane zostały plastikowe torby z oryginalną grafiką.
(Źródło: https://marshmarian.wordpress.com/2015/05/12/global-action-in-the-interest-of-animals-gaia-plastic-bags-kill/)
3. Sick Kids VS: Udeniable
Sick Kids VS: Undeniable to kampania, zorganizowana przez Sick Kids Foundation, promująca walkę dzieci z chorobami takimi jak rak, niewydolność nerek czy autyzm. Reklama przedstawia dzieci, jako żołnierzy, wojowników oraz superbohaterów walczących z ich największymi wrogami jakimi są poszczególne schorzenia. Akcja zachęca do przekazywania funduszy na rzecz Fundacji, która wspiera szpital Sick Kids w Toronto.
4. Buckle up, stay alive
Buckle Up, Stay Alive to kampania, która ukazuje rok urodzenia danej osoby, natomiast rok śmierci staje się nieznany poprzez zasłonięcie go pasem bezpieczeństwa. Ma ona na celu podkreślenie jak ważne jest zapinanie pasów podczas jazdy samochodem.
Źródło: http://www.kampaniespoleczne.pl/kreacje,4889,pasy_przedluzaja_zycie)
5. Like my addiction
Kampania społeczna Like My Addiction zorganizowana przez fundację AddictAIDE wykorzystała fikcyjne konto na Instagramie, aby nagłośnić problem alkoholizmu wśród młodzieży. Postać stworzona przez fundację zyskała ogromną liczbę like’ów oraz młodych ludzi, którzy śledzili jej profil i podziwiali styl życia. Po jakimś czasie w internecie ukazała się informacja, że profil dziewczyny był fikcyjny, zaś na każdym ze zdjęć towarzyszył jej alkohol. Kampania miała na celu podkreślenie faktu, że osoby zafascynowane stylem dziewczyny nie były w stanie zauważyć jej prawdziwego problemu, jakim był alkoholizm.
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=ecRheslTlwE
Kampanie marketingowe
6. Missing Type Campaign
W trakcie trwania kampanii z nazw wielu marek zniknęły litery A, B oraz O, które symbolizują poszczególne grupy krwi. Do akcji przyłączyli się między innymi: Google, Microsoft oraz McDonald i wiele innych znanych na całym świecie firm. Ta akcja miała na celu zwrócenie uwagi na to, że liczba dawców krwi spada. W 2015 roku kampania Missing Type odniosła ogromny sukces, mobilizując 30 000 osób do zarejestrowania się jako honorowi dawcy krwi.
Źródło: http://www.boredpanda.com/brands-drop-letters-blood-donation-missingtype-campaign-nhs-blood-and-transplant/
7. Always
Nietypowa kampania Always, która nie zawiera prezentacji produktu, a przede wszystkim podkreśla fakt, że bycie kobietą i jednocześnie targetem konsumenckim reklamy to powód do dumy.
8. Allegro
Popularna i masowo rozsyłana reklama Allegro, wzruszyła wielu Polaków. Celem jest przypomnienie, że więzy rodzinne nie mają żadnych granic.
9. Nike
Nike poruszył wiele serc swoją reklamą na temat tego jak cenny jest czas i jak potrafimy marnować go spędzając całe dnie przed komputerem, zamiast po prostu… pobiegać.
10. Volvo
Marka Volvo promuje swoje auta poprzez zwrócenie uwagi, nie na design, lecz na najważniejszą cechę samochodów, jaką jest bezpieczeństwo.
Kategoria: Marketing